Hai-hui prin Maramures

Asezata pe cursul raului Iza comuna Dragomiresti nu te lasa sa treci mai departe  fara a face oprire la Muzeul Tarancii Romane.
   Cand am ajuns in fata portii  maramuresene a muzeului am constatat ca aceasta era inchisa!

Auzisem insa ca ghidul(o doamna tare amabila) ar locui  prin apropiere ..............am intrebat un localnic si imediat s-a dus sa o cheme.
Tot ce am sa povestec mai jos le-am aflat de la gazdoia(cum ar spune maramuresanul) noastra.
 Muzelul Tarancii Romane a fost infiintat in anul 2001 intr- o casa taraneasca veche din anul 1722,construita fiind din piatra,lemn si chirpici Casa  a apartinut  unei femei necasatorite din localitate pe nume Ileana Chis care si-a dorit ca dupa moartea ei casa sa fie transformata in muzeu.
    Muzeul este dedicat tarancii .
   Asa arata curtea si casa muzeu!
Cum intri pe poarta muzeului in dreapta v-ei vedea cateva  cateva statui sculptate din lemn infatisand femea in diferite ipostaze ale vietii.
 Tot in interiorul curtii intalnim si acest razboi de tesut.
Undeva in stanga curtii gasim copacul impodobit cu oale din gospodarie care este specific Maramuresului .Oalele au diferite culori  iar daca in varful copacului este o oala de culoare rosie inseamna ca in familia respectiva este o fata de maritat.
Intram in muzeu unde gasim obiecte de uz casnic,costume populare,zestrea fetei,diferite unelte folosite in gospodarie,elemente decorative.

Plecam de la Muzeul Tarancii Romane ................ drumul ne duce catre Manastirea Barsana...........de cand imi tot doream sa ajung aici si uite ca acum a sosit momentul.
Manastirea Barsana, este situata pe valea Izei in comuna ce-i poarta numele.
Manastirea Barsana a fost ctitorita pe la mijlocul sec. 14, de  neamul Dragosestilor
Reconstructia manastirii a inceput  in anul 1993 si a continuat in urmatorii ani  cu constructia celorlalte asezaminte,  formand in acest fel un complex sfant, cladit din lemn..
Manastirea  poarta hramul “Soborul celor 12 Apostoli” si este in  prezent o manastire de maicute.

Intregul asezamant este situat intr-un cadru natural de o imensa frumusete pitoreasca.
Senzatia este ca te plimbi printr-un parc cu alei pietruite, plin de verdeata,cu o multitudine de flori divers colorate ,cu un raulet pe care se afla un pod de lemn sculptat .
Ceea ce am remarcat si chiar m-a uimit este faptul ca manastirea nu are gard.
In  anul 1999 Manastirea Barsana a fost inclusa pe lista Patrimoniului Mondial UNESCO.
Cam atat ,las pozele sa vorbeasca ca ele o fac mult mai bine decat mine.

Cand am plecat de la manastire am intrebat  o localnica care servea la o terasa ,unde ne sfatuieste sa ne cazam ................si a spus fara sa ezite  ..............la Pensiunea "La moara la Niculai."Ei bine , asa am facut si nu ne-a parut deloc rau ,ba din contra.
Valtoare,cazan de horinca,moara,piua,gater ....................toate acestea le gasesti aici la nea Niculai.
Curtea  este frumos intretinuta si reprezinta un obiectiv turistic unde se opresc  multi turisti sa viziteze ,sa vada  desfasurarea  activitatilor care au loc aici in gospodaria lui nea Niculai.
Cand am ajuns noi  cazanul de horinca isi facea treaba ,covoarele spalate la valtoare erau intinse la uscat iar moara macina si ea de zor.
Pensiunea La Moara La Niculai este situata in comuna Vadu Izei.

Horinca si visinata sunt nelipsite de pe masa!
"Masina de spalat"

Ce covoare frumoase,nu-i asa?

Nea Niculai este prezent peste tot.

Fusul cu turgalau - l-am vazut(in miniatura) si i-am aflat povestea,pentru prima data  la Muzeul Tarancii Romane.
                  Acest fus are  o legendă interesantă. Legenda spune că odată un băiat vroia să obţină iubirea unei fete şi i-a făcut cadou acest turgalau spunându-i că dacă va găsi piesa care odată scoasă din fus îl va destrăma, ei doi se vor despărţi. Evident fata nu a găsit piesa dar s-a îndrăgostit de băiat şi au rămas împreună.

Relaxare!

Va urma!

1. Nici nu mai am cuvinte pentru a descrie ceea ce simt cand citesc si privesc asemenea minuni. Si din ce in ce mai mult imi doresc sa plec din Bucuresti si sa ma duc cat mai departe...
    Multumesc, Medi, astept cu nerabdare urmarea.

2. Medi cat ma bucur pentru tine ca ai vazut asa locuri minunate! Ai facut niste poze superbe si ai povestit minunat si m-am simtit de parca as fi colindat si eu cu voi doi. Va pup dragilor si sper sa ne vedem curand.

3. Locuri superbe,am avut o prietena din Moisei si stiu despre valtoare,despre obiceiuri si frumusetile de acolo,va pup:)

1. ce mult imi plac si cat de mult ma bucur ca sunt zone in care traditiile mai sunt inca de actualitate.
      si eu te pup!

4. Frumoase locuri... si eu imi doresc sa ajung p-acolo...

5. Superbe pozele, zona , traditiile !! Te invidiez ca ai ajuns acolo!
    te pup ..weekend placut!!!

6. Ce frumos ai povestit si ce locuri minunate cu legende interesante ai vazut!!!dar cel mai mult mi-a placut masina de spalat!!!foarte tare!!
    Pup Medi!!

1. daaaaaaaaaaaaaaaaaa........si mie mi-a placut "masina de spalat" dar mai ales mi-au placut covoarele tesute.
      pup Lulu!

• Cu Medi in bucatarie © 2012 | Designed by Designer Link, in collaboration with Web Hosting , Blogger Templates and WP Themes